
A Short History Of British Cinema Newsreels,The Birth Of Television News 
And A Short History Of ITN  
 

Newsreels in the UK 
Most observers agree that the first British cinema newsreel appeared in 1910. It was launched as a weekly 
product by the French Pathe company under the title Pathe’s Animated Gazette. It was soon joined by 
competitor products, both French (Gaumont and Eclair) and home-grown (Warwick Bioscope Chronicle, 
Williamson’s Animated News and Topical Budget).  
 
Within a short time the newsreels settled into a regular pattern of issuing two editions per week, synchronising 
with prevailing cinema programme changes. Newsreels were distinct from the actualité films that had been 
thrilling audiences since the very beginning of cinema itself because their running times were longer – at several 
minutes – and their focus was directed more towards subjects of topical interest; and the stories were moved 
on and linked together through the use of captions.  
 
Unlike actualité films Pathe’s newsreel was offered to exhibitors for rent, rather than for purchase. This 
practice, which endured for the whole of the newsreel’s history, had an influence on the product itself. Whereas 
every new edition of a newspaper immediately supersedes earlier ones, newsreel editions were made to last: 
they were passed down a renters’ chain at successively diminishing rentals over several weeks. This affected 
both the types of story that they covered and the way in which news was reported. The stories had to have a 
relatively timeless quality about them in order to continue to appear fresh to those audiences who were seeing 
them only several weeks after their original release date.  
 

First world war  
With the coming of the First World War the newsreel companies established the Cinematograph Trade Topical 
Committee which, it was hoped, would secure them as much film of the war as possible, through the projection 
of a united front to deal with Government. It did not endure and was replaced by the War Office 
Cinematograph Committee, which was headed by Sir William Jury. Actuality war film was shot under 
government control – there was also an official system of censorship in place – and was distributed to the 
various newsreel companies for incorporation into their respective programmes. In 1916 the British 
Government, deciding that it needed an official newsreel with which to communicate news of the war to 
cinema audiences, purchased Topical Budget and renamed it ‘Official War News’. After the war it was bought 
back by its original owner, William Jeapes and relaunched under its former title.  
 

The 1920s 
The 1920s saw the newsreels’ popularity increase significantly, and there was fierce competition among the 
production companies. There were also some new arrivals, Empire Screen News launched in 1926 and British 
Screen News opened in 1928. The latter title survived for about four years. The decade also saw several 
newsreel companies launching cinemagazines, which offered audiences coverage of lighter stories and a wider 
range of subject matter. Some titles were created especially for female audiences – for instance, Eve’s Film 
Review, which was launched by Pathe. The decade also saw the introduction of ‘super’ reels which, running for 
nearly 10 minutes, lasted almost twice as long as the ordinary newsreels. There were also changes in ownership: 
the British interests of the Gaumont, and later Pathe, both passed to British companies.  
 

Sound  
The change over to sound took the British cinema industry some time. As a result the newsreel companies 
produced both silent and sound newsreel editions – in most cases through until the middle 1930s. In the early 
years of sound the newsreels experimented: some released stories whose soundtracks simply comprised 



ambient location sounds with the stories being introduced by captions. However, a new arrival, Universal 
Talking News, hardly used location sound at all, but instead carried a jaunty studio-recorded commentary 
supported by dramatic music. It was only after these first hesitant steps that the newsreels evolved the style that 
was ultimately to serve them until their demise: Stories were closely supported by a distinctive, authoritative 
commentary that was enhanced by music to set the mood. Several commentators became stars in their own 
right – such as E V H (Ted) Emmett (Gaumont British News), Bob Danvers-Walker (Pathe News), Lionel 
Gamlin and Leslie Mitchell (British Movietone News) and R E Jeffery (Universal News). 
 

1930s: the newsreel industry mature 
The first British sound newsreel to be launched was British Movietone News in June 19291. Empire Screen 
News disappeared in 1932, but its sound counterpart, Universal Talking News, launched in 19302. It dropped 
the ‘Talking’ from its banner in the mid-1930s. Pathe – continued in business and produced several discrete 
silent and sound titles3. Gaumont British – the company had modified its name when its ownership had 
changed in the 1920s – produced Gaumont Graphic (a silent newsreel) and Gaumont Sound News (a sound 
version of the silent newsreel). Both newsreels were replaced in 1934 by Gaumont British News4. Topical 
Budget ceased production in 1931. However, in the same year, a major new sound newsreel, British Paramount 
News, appeared5. This new entrant soon gained a reputation for brashness, and considered itself to have a 
harder news ‘edge’ than its competitors. 1937 saw the launch of another newsreel, National News, this time 
boasting issues in full colour. It was panned by the critics and soon went under. There were a few other 
entrants, but they too quickly met the same fate.  

Competition and war  
The 1930s witnessed an intensification of the competition and commercial rivalry that had developed in the 
1920s, and there are countless amusing anecdotes that frequently gloss over the fact that it was a deadly serious 
and cut-throat game. Recognising this, four of the companies banded together in 1937 and set up a trade 
association – The Newsreel Association of Great Britain and Ireland (NRA). Its aims were to resolve industry-
wide problems and to promote and protect their collective interests. A year later British Paramount News 
joined the Association.  
 
The coming of war in 1939 saw the establishment of a press censorship system. Whereas in peacetime the 
newsreels had not been subject to cinema censorship6, the newsreels in wartime were covered by the press 
censorship that was managed by the Ministry of Information. During the conflict the newsreels, aided by the 
NRA, acted together in their relations with government, and evolved a pool system (called the ‘rota system’) 
that enabled the companies to cover all of the major operational theatres of the conflict without wastefully 
deploying scarce personnel and resources. Several officially-produced newsreels also emerged for exhibition in 
the operational war theatres. Newsreel running times during the war were strictly controlled: each issue was 
limited to 700 feet (about 7 minutes) in order to conserve scarce film stock. Only at the end of the 1940s did 
newsreel issues reach their pre-war running lengths, after restrictions on film stock supply were removed.  

                                                        
1 The company boasted a fleet of mobile sound recording vehicles and was owned jointly by the American Fox 
Movietone company and the British newspaper empire, Associated Newspapers.  
2 Both of these titles were operated by British Pictorial Productions, which was affiliated to the Universal Film 
Company of America. Ownership passed into the domain of J Arthur Rank’s General Cinema Finance Corporation: 
Universal in 1936. 
3 Pathe was operated by the Associated British Picture Corporation and Warner Brothers. 
4 The company was owned by the Gaumont British Picture Corporation, which also owned Gainsborough Pictures.The 
company was also later acquired by J Arthur Rank. 
5 The company was wholly owned by the American Paramount Pictures Inc. 
6 All films except newsreels exhibited in cinemas were subject to censorship, which was exercised by the British Board 
of Film Censors (BBFC). BBFC is now known as the British Board of Film Classification, a name change that it 
adopted in 1984 ‘to reflect the fact that classification plays a far larger part in the Board’s work than censorship.’  
 

  



Post‐war  
In 1947 MGM’s Metro News emerged onto the scene, although seemingly only to enable it to share in the 
coverage of the 1948 London Olympics. The 1950s saw the newsreels under increasing stress from several 
different directions: costs continued to rise and the companies struggled to remain competitive. Also, some 
cinemas ceased taking newsreels – such as Sidney Berstein’s Granada cinemas stopped taking them in the late 
1940s. But the biggest threat came from television. The emerging medium was able to offer effortless 
immediacy through pictures broadcast straight into viewers’ homes. At the same time, cinema audiences were 
declining and tastes were changing. The newsreels did try to compete and Gaumont British News latterly 
experimented with the device of an on-screen reporter (Peter Lee). A striking example is provided by the 
edition of 9 September 1958 – Colour Bar Violence – in which the story includes a televisual style of reportage. 
However, the industry was in terminal decline. British Paramount News closed for ever on 10 February 1957. It 
was followed nearly two years later by both Gaumont British News and Universal News (29 January 1959), 
both were replaced by a cinemagazine called Look At Life. Pathe continued until February 1970 and British 
Movietone News ceased on 27 May 1979.  

Television News in the UK  

Beginnings  
Regular television services began in the UK on 2 November 1936. Broadcasting times were limited to two 
hours a day and were split equally between afternoons and evenings. In those early years there were no BBC-
produced television news programmes. Instead, each week television broadcast on alternate evenings the latest 
Gaumont British News and British Movietone News cinema newsreels. Each evening’s transmission ended 
with a recording of radio’s nine o’clock news.  
 
Television did, however, cover some news events. It did so as live outside broadcasts. The first such was on 12 
May 1937, when BBC television broadcast live coverage of the return of King George VI’s coronation 
procession from Westminster abbey – from three camera positions at Hyde Park Corner. Television cameras 
had not been allowed inside the Abbey itself, although the service had been broadcast live worldwide by radio. 
A year later the return of Prime Minister Neville Chamberlain to Heston aerodrome on 30 September 1938, 
from the four-power Munich Conference on the Sudeten crisis was covered live. That transmission was an 
early a television / radio ‘simulcast’ with commentary on both media given by Richard Dimbleby among 
others. Recording of the television coverage was not possible due to technical limitations of the equipment 
then in use, although the radio broadcasts were recorded7.  
 
In spite of its potential the coming of war saw the television service suspended on 1 September 1939, partly 
due to concern that transmission equipment might aid enemy bombers to find targets.  

After the Second World War  
Television services resumed on 7 June 1946 and a day later broadcast live television coverage of the victory 
parade in London. There were then about 15,000 households that had a television licence. From 1946 until 
1954 television news as such was simply a relay of the late-evening radio news accompanied by a still picture of 
a clock in vision. However, this was supplemented from 5 January 1948 by the regular broadcasting of the 
television newsreel. That was a BBC-produced newsreel, which adopted many of the conventions of the 
cinema newsreels, although it was expected by executives to be devoid of the humour that characterised its 
cinema counterparts. Some of the personnel who produced it had been recruited from the cinema newsreel 
companies, a fact occasionally registered the in the NRA’s minutes.  
 
Initially, one edition of the newsreel was produced each week. It was broadcast on Monday and Wednesday 
evenings, Saturday afternoons and evenings. Unlike its cinema counterparts the programme was longer: each 
edition ran for about 10-15 minutes and comprised fewer discrete items. Later biweekly editions were 
produced. Its coverage of the war in Korea lent the newsreel a more serious edge. From 1951 a programme 

                                                        
7 The cinema newsreels also covered the event and Gaumont British News coverage is available via Newsfilm Online.  

 



called Newsreel Review of the Week was also introduced. That was broadcast on Sunday evenings. It showed 
selected stories from the previous week’s newsreels and was introduced by Edward Halliday, who sometimes 
appeared in vision.  
 
News ‘in vision’ did not arrive on British television until 7.30 pm on 5 July 1954, when an ‘illustrated summary 
of the news’ was first broadcast. The 10-minute long BBC programme was called News and Newsreel; and 
Richard Baker was the first newsreader. Initially, the newsreaders did not appear on screen following concerns 
that they if they did it might lead to the news becoming in some way personalised. The BBC continued at that 
time to uphold its objective of broadcasting ‘the news of the day accurately, fairly, soberly and impersonally’. 
Instead the programme made use of still images in vision, accompanied by some film. BBC newsreaders did 
not appear in vision until the beginning of September 1955, just weeks before the launch of ITV’s promised 
revolutionary news coverage.  

Birth of Independent Television and ITN  
The BBC’s charter was due for renewal by Parliament in 1946. Almost as soon as the second world war had 
ended there were rumblings about whether the BBC’s monopolistic broadcasting position should be ended. 
Prime Minister Clement Attlee’s government indicated that renewal would not be accompanied by an extensive 
review like that which had taken place in 19368, a decision that drew much criticism. Ultimately, an extensive 
review of the BBC was carried out between 1949 and 1951 by a committee chaired by Lord Beveridge, which 
concluded that the Corporation should neither be broken up nor be subjected to competition9. One of the 
committee’s members, the conservative MP Selwyn Lloyd, disagreed with these conclusions and issued a 
minority report recommending the end of the BBC’s broadcasting monopoly. When the Conservatives won the 
1951 election Lloyd’s ideas were gradually incorporated into government policy. Over the next three years, and 
following two broadcasting white papers, the government introduced a bill which, when passed in July 1954, 
would see the establishment of an independent television network, which was to be overseen by an 
Independent Television Authority (ITA)10 .  
 

The ITA 
The ITA began work on 4 August 1954 and immediately set about the task of inviting bids for ITV’s regional 
broadcasting contracts. In October 1954 it began consideration of the new channel’s news provision. After 
much debate, during which it was advised by a committee that included an ex-newsreel senior executive, the 
ITA decided that news bulletins ought to run for thirteen and-a-half minutes and should be delivered by 
‘personality newsreaders’. The news company would initially be owned and operated by the four successful 
ITV contractors, although the ITA would also have a strong stake. The new company, Independent Television 
News Ltd. Was formally set up on 4 May 1955, although its first Editor-in-Chief, Aidan Crawley, a former 
broadcaster and junior minister in Clement Attlee’s government, was actually been appointed on 8 February 
1955.  
 
Crawley had studied how television news was delivered in the USA and began translating what he had learned 
into practice. He believed that television news should be visual and, in contrast to the BBC’s newsreaders, 
wanted his presenters, who would be called newscasters, to be journalists. They would share in writing and 
compiling the news and adapt the scripts to suit their natural speaking patterns. Crawley wanted the news to 
have a human touch and was keen that like its Fleet Street counterparts the journalists should not shy away 
from ‘scoops’ and ‘exclusives’.  Crawley was also keen that the journalists should interview news personalities in 

                                                        
8 The review had been carried out by the Ullswater Committee. 
9 Beveridge’s committee began work on 27 June 1949 and published its report on 18 January 1951. 
10 Churchill’s government first published a white paper on broadcasting in May 1952. It suggested that, for television, 
‘provision should be made to permit some element of competition’ when the resources became available. This was 
followed a year later by a white paper on broadcasting policy which recommended that a public corporation should be 
established that would control the standards programmes that would be made by a number of privately financed 
companies, who would be allowed to sell advertising time, but not programme sponsorship.The proposed new public 
corporation would also own and operate the transmitter network. The proposals were debated in Parliament in late 
1953 and a Bill was published on 4 March 1954, finally achieving the Royal Assent on 30 July 1954.  



a direct and pointed way and that they should follow up evasive responses. No longer were politicians and 
personalities to be accorded gentle, deferential interviews. The new team also pioneered the ‘vox pop’ in which 
ordinary citizens were canvassed for their opinions.  
 

ITN 
ITN’s first news programme was broadcast at 10.00pm on the new channel’s opening night, 22 September 
1955. The first newscaster was Christopher Chattaway. Its new approach to television news won early critical 
and audience approval and had an impact on how BBC television news itself subsequently developed.  
 
Almost as soon as the new company went on air ITN’s shareholder companies exerted pressure for the bulletin 
running times to be reduced, for the company’s costs to be trimmed back, and made it clear that they did not 
support Crawley’s desire to extend ITN’s remit to include current affairs programmes. The ITV companies saw 
current affairs programming being firmly within their territory. Ultimately Crawley felt that he had no option 
but to resign and he did so on 13 January 1956. That evening the Chair of the ITA, Sir Kenneth Clark, was 
interviewed about the resignation by ITN’s Robin Day live on air in the 22.45 ITN news bulletin. While the 
encounter was not recorded for posterity the digitised script offers a glimpse of what it included, as the 
archived bulletin script includes the newscaster’s typed introduction and one page of manuscript notes (see 
script PDF pages 2 and 3: the pages were archived out of order on the microfilm and that sequence has been 
retained in the digitised file).  
 
With Crawley gone, ITN quickly recruited an experienced Fleet Street journalist as its next editor-inchief: 
Geoffrey Cox. Cox, who had been a foreign correspondent for the Daily Express before the second world war, 
and after it had taken a senior post with the News Chronicle. He brought to the company a hard news ‘nose’ 
and was sympathetic with Crawley’s approach. Cox was to stay with the company for twelve years and oversaw 
its development into an established news broadcaster.  
 
In the year that Cox arrived two international crises developed that provided opportunities for the new 
company to establish its credentials. From the early summer through until the end of the year a crisis centred 
around the Suez Canal developed. Cox had discovered that it was possible to extend the time allotted to the 
late evening news bulletin. He exploited that to ensure that both Suez and the other crisis, Hungary, were well 
covered and attracted audiences eager to learn and see more, including footage back from the Port Said and the 
Hungarian border.  

Political coverage  
The coverage of political issues by television was a sensitive issue, particularly in the 1950s and the new 
medium developed. Politicians of all sides were concerned that television, being a powerful medium of 
communication, might eclipse the role of Parliament by becoming an alternative debating chamber. After the 
second world war a ‘gentleman’s agreement’ between the political parties led to the creation of a device called 
the 14-day rule. Under it television was banned from covering or commenting on any political issues that were 
going to be debated in Parliament during the coming 14 days. That was extended to inviting MPs to discuss on 
air any Bill that was before either house. With the advent of ITV it became a formal rule. Suez, however, was 
too big an issue to work within the rule; and ITN ignored it; and every interview that ITN carried out broke it. 
When the rule was before Parliament for renewal in early 1957 its illogic was clearly evident and it was dropped. 
The rule’s disappearance coincided with ITN’s pioneering of a more aggressive and expansive coverage of 
politics.  

Post‐Suez 
Soon after Suez, and through the adoption of an incremental process, ITN began developing ways of covering 
elections. Initially the company was cautious and was careful to avoid encroaching upon what was considered 
to be the political parties’ territory. It carefully planned its early coverage, by using by elections as a test bed. 
Throughout 1957 and 1958 the company increasingly found its feet and identified the things that worked, and 
those that didn’t. Its coverage quickly evolved into one that is immediately recognisable as a prototype of the 
coverage with which audiences are familiar today. By all accounts the political parties considered the coverage 



to have been fair, and this enabled television to develop further its coverage of elections. Newsfilm Online has 
digitised some of that early by election coverage:  
 

• South Lewisham by election, 14 February 1957, reporter: George Ffitch. 
• Carmarthen by election, 28 February 1957; reporter: George Ffitch. 
• Ipswich by election, 24 October 1957; reporter: Robin Day 
• Rochdale by election, 12 February , 1958; reporter: Reginald Bosanquet. 

 
The lessons learned in covering the by elections were to prove invaluable preparation for ITN in covering its 
first general election, which was held in October 1959. It did so by bringing reports from several 
constituencies, prepared for an election night all-night programme to report the results, and interviewed the 
Prime Minister, Harold Macmillan two days before the election. In that he was finally asked to describe the 
‘actual mechanics’ of resuming the reins of power, if he were to be successful. He smiled and said, ‘I don’t do 
anything! That’s  what’s so splendid about it. I don’t even have to shift my house ...’  
 
By 1963 television’s role in covering elections had become accepted to such an extent that, during the by 
election that was being contested by Sir Alec Douglas-Home, the prospective Prime Minister, the Liberal Party 
candidate’s refusal to be interviewed or filmed did not stop the television coverage.  

Party conferences  
ITN experimented with its coverage of political party conferences. It wanted to provide detailed reports and 
broadcast special programmes each evening, using film of the day’s proceedings that had been rushed back to 
London. Its coverage of several day’s proceedings of the 1956 Labour and Conservative party conferences has 
been digitised by Newsfilm Online. The reports include footage of speeches (with natural sound), 
introductions, links and interviews conducted by Robin Day. The first day of the Labour Party conference 
included an interview with the only speaker from the floor to oppose party policy and to advocate the taking of 
military action against Egypt.  
 
The last day of the Conservative Party Conference (13 October) included long coverage of Prime Minister 
Anthony Eden’s speech and, afterwards, a number of short interviews and vox pops with delegates including, 
Lady Clarissa Eden, Lady Antonia Fraser and William Rees-Mogg.  
 
The coverage was all shot on film which had to be rushed back to London for processing and editing before 
broadcast, so only morning and early afternoon sessions were reported each day. ITN shot was a mixture of 
sound (speakers and interviews / vox pops) and mute film (for cut-aways and audience reaction shots). ITN’s 
then editor, Geoffrey Cox, later wrote that he accepted that there was an element of cheating in the coverage, 
but argued that it was legitimate, given the technical restrictions imposed by the equipment of the time.  
 

Current Affairs 
Over the succeeding years ITN did venture into current affairs programming, with the launch of a half-hourly 
series called Roving Report. It first appeared in March 1957 and was broadcast weekly with a few exceptions 
until November 1964 when it was replaced by a new programme called ITN Reports. The new weekly 
programme ran until December 1965, when it in turn was replaced by Reporting ’66. In January 1967 the 
programme was restyled Reporting ’67. The full surviving archives for those programmes have been digitised 
and are accessible to users of Newsfilm Online.  

Interviews  
ITN is frequently cited as a pioneer of a new, considerably less-deferential, style of interviewing; and Newsfilm 
Online has digitised some of them, including a series of interviews that Robin Day conducted from Suez in late 
November and early December 1956 and an interview with Lord Altrincham that he conducted by Robin Day 
on 6 August 1957. Altrincham had earlier published an article in which he had criticised Queen Elizabeth II for 



lacking the wit and ‘star quality’ that the country needed11. As he reached the street after leaving the studios he 
was smacked across the face by a member of the League of Empire Loyalists.  
 
A landmark interview was Robin Day’s 18-minute interview with the Egyptian president Nasser, which was 
broadcast on 1 July 1957, at a time when diplomatic relations between Britain and Egypt had not been restored. 
The interview had considerable impact, both nationally and internationally.  
 
ITN also pioneered the use of live studio interviews in the bulletins: they added an element of topicality, spice 
and the unexpected. They soon became a regular feature of ITN’s news bulletins.  

International coverage  
ITN was keen to ensure that it was able to cover international stories, allowing for its slim financial resources. 
The company sent out its own film crews to capture the big and developing news stories: for instance, its 
reporter Brian Connell covered events in Paris in May 1958, where political events were pointing to a return to 
power of Charles de Gaulle. Connell covered de Gaulle’s press conference (translating the general’s remarks on 
the fly) and a demonstration in which he interviewed its leaders while they were marching. One of its stringers 
(freelance cameramen) managed to film the landing in Beirut of battle-prepared US marines in 1958. The 
troops landed on a pleasure beach among bemused onlookers and children. There are countless other examples 
of ITN’s international coverage available for download from Newsfilm Online, including footage of aircraft 
blown up by Palestine Liberation Front guerillas in Dawson’s field, Jordan, in 1970 and Michael Nicholson’s 
1974 report from Cyprus that shows Turkish paratroopers in the course of landing to occupy part of the island. 
These reports have all been digitised by Newsfilm Online and are available for download.  
 
Perhaps one remarkable piece of film shot by ITN was a deliberate re-staging of the invasion of Sinai by 
Egyptian armed forces. It was arranged specially for ITN – at a cost of countless £millions to the Egyptian 
defence ministry – and was carried as a special report in News At Ten on 16 July 1974. The reporter was Keith 
Hatfield.  

More Current Affairs 
Over the succeeding years ITN did venture into current affairs programming, with the launch of a half-hourly 
series called Roving Report. It first appeared in March 1957 and was broadcast weekly with a few exceptions 
until November 1964 when it was replaced by a new programme called ITN Reports. The new weekly 
programme ran until December 1965, in turn being replaced by Reporting ’66. In January 1967 the programme 
was restyled Reporting ’67. The programme disappeared from television screens at the end of June 1967, as its 
production team was absorbed into the team responsible for producing the new half-hour programme, News 
At Ten.  

ITN Lunchtime News  
When ITN launched in 1955 lunchtime news programmes were a feature of its scheduling. However, as the 
years advanced lunchtime news programmes disappeared from the schedules, except at weekends, when they 
were embedded into ITV’s Saturday sports coverage and Sunday afternoon family broadcasting. They 
disappeared completely from schedules in the second half of the 1960s. Finally, on 16 October 1972 ITN 
launched a new weekday lunchtime news programme. It was initially called First Report and ran for 20 minutes 
and went on air at 12.40pm each weekday. Its presenter was Robert Kee and the programme soon acquired an 
authority and gravitas. The programme shifted to a 1pm time slot in September 1974 and in September 1976 
was re-named News At One and extended to run for a full half-hour, with Lenard Parkin as the presenter. The 
programme and its successors, allowing for changes in presentation style and broadcast timing, is still a feature 
of weekday television schedules.  

                                                        
11 Lord Altrincham (John Grigg) made numerous criticisms of the Queen, particularly what he saw as her stilted 
personality and unnatural way of speaking. The article appeared in Altrincham’s magazine National and English 
Review, caused a huge amount of controversy at the time, and the BBC initially refused to even report the story. 
Following this interview with Robin Day, Altrincham was smacked in the face, outside Television House, by a member 
of the conservative group, the League of Empire Loyalists, who hit the Lord with the cry ‘Take that from the League of 
Empire Loyalists!’.  



Channel 4 News  
There had been a growing debate that independent television should have a opportunity to open a second 
television channel. With that debate won and legislation put in place by Margaret Thatcher’s government, 
Channel 4 was launched on 2 November 1982. The same evening saw the first transmission of the Channel’s 
55-minute long news programme. The channel had awarded ITN the contract for producing the programme 
but said that it wanted it to be different from other television news programmes. Initially the programme’s 
ratings were poor, as the programme struggled to find a format and approach that was consistent with what 
Channel 4 wanted. However, after a change of editor and a complete overhaul the programme began to 
develop its own style and voice and, more importantly, to grow its audience. Channel 4 News went on to 
become an award-winning news programme with a reputation for providing penetrating news analysis and 
authoritative journalism. The Channel gradually added weekend news bulletins to its schedule and early in the 
new century lunchtime bulletins became a regular feature of its schedules as well.  

Channel five  
Channel 5 was famously launched on 31 March 1997 by the Spice Girls. ITN won the contract to supply the 
channel’s news programming. Five News adopted a studied presentational informality, including dispensing 
with a mainstay of news studios, the newscaster’s desk. The channel saw that as a prop on which newscasters 
perched, rather than sat behind. In late 2004, the contract was re-tendered and was awarded to Sky News. 
ITN’s involvement ceased at the end of that year.  

Rolling 24‐hour news  
ITN’s board agreed that the company should launch a digital rolling news channel to run on satellite, cable and 
latterly Freeview. With a modest operating budget ITN News Channel opened on 1 August 2000. It re-
launched in 2004 but was never able to make a significant income and it finally closed on 23 December 2005, 
surrendering its channel to ITV 4.  Since its closure the company has not ruled out the possibility that it could 
reappear at some point in the future.  
 

The company launched a news channel specially formulated for mobile telephones – ITN News for mobile – 
in October 2006.  
 


